În ciuda numeroaselor sale fațete, educația este, în mod fundamental, un tip de comunicare. Odată cu intrarea tehnologiei digitale în educație, peisajul școlar de astăzi ar trebui să îmbunătățească relaționarea elev-profesor, să încurajeze colaborarea profesor-profesor, elev-elev și să îmbunătățească practicile concrete de predare-asimilare. Educația digitală este o strategie de învățare care ar trebui să utilizeze tehnologia pentru a îndeplini întregul curriculum, pentru a permite elevilor să colaboreze pe problematica educațională și să le deschidă acestora apetitul pentru a înveța în ritmul propriu, prin auto-reglare și în mod autonom.
În Learn4DigitalSkills, adresăm cele două componente esențiale ale educației contemporane: tehnologia și feedback-ul, dintr-o perspectivă heutagogică.
Productivitatea predării poate fi îmbunătățită prin utilizarea mijloacelor tehnologice avansate, care facilitează o mai bună planificare, o învățare deschisă, flexibilă și practică, dar și o evaluare rapidă, resurse mai actualizate, noi competențe etc.
Iar cel mai important aspect al predării-asimilării este că, pentru a progresa rapid, elevii au nevoie să obțină feedback în timp real din partea tuturor părților implicate în educația lor.
Scopul proiectului: Dezvoltarea capacității în rândul a 80 de școli EduNetworks (din cele 102 școli din 9 clustere) de a utiliza eficace instrumente și procese specifice pedagogiei digitale, prin formarea și împuternicirea a câte unui expert educațional pedagogie digitală per școală care să-și susțină colegii în acest sens. În plus, crearea și cultivarea unei comunități din care fac parte 80 de experți educaționali în pedagogie digitală, care să-i sustină pe aceștia în activitatea lor și prin care ei să-și promoveze activitatea lor și către alte școli din cluster.
Formare Experți Educaționali în Pedagogie Digitală
11 ateliere (sesiuni)
35 ore, în total
Proiect Step-UP [Teach4DigitalSkills] (individual sau în echipă)
6 iterații practică on the job / învățare auto-reglată
Mentorat de grup
6 sesiuni
1 oră/sesiune
Întâlniri Comunitate de Practică
5 sesiuni
1 oră/sesiune
Să-și înțeleagă rolul de expert educațional și să-și asume responsabilitățile de transformare a școlii
Să inventarieze instrumentele disponibile pentru modernizarea școlii și practicarea didacticii digitale
Sa practice pedagogia digitală și heutagogia în cadrul programului și să aplice principiile acestora în școală
Să facă schimb de experiență și să contribuie la dezvoltarea unei comunități de practică, într-un context social autentic.
Să consolidăm comportamentele profesorilor pentru a utiliza în școală, cu recurență, instrumentele SELFIE, DigCompEdu CheckIn și LifeComp în Acțiune
Profesorii să practice pedagogia digitală, cu focus pe nevoile de învățare ale elevilor și pe dezvoltarea abilităților pentru întreaga viață a acestora.
Să implementăm o cultură a învățării și practicii, la nivel de școală, care să promoveze modernizarea educației și să aibă impact pozitiv asupra rezultatelor predării-asimilării, pentru a face tranziția către Educația 3.0.
Profilul Expertului Educațional: Profesor educat, versatil și deschis la noi experiențe educaționale, dornic și capabil să dezvolte spații de co-creare educaționale complet noi, care înțelege teoriile pedagogiei contemporane ca assets comune și care promovează corect rolul educației în societatea mai largă și în comunitatea cunoașterii.
Check-in
Scopul, obiectivele și arhitectura programului ed. 4 (2022-2023)
Constituire Comunitate de Practică @ eȘdV
Competențele participanților (dezvoltate în program)
Premize pentru Educația 3.0 > Tranziția la Heutagogie
Intențiile participanților
3 ore/atelier
Factorii care determină pedagogia digitală
"Nativ digital" versus “Imigrant digital”
Potențialul digital al școlii, cu SELFIE
Stilurile de învățare ale tinerilor contemporani / Efectul Flynn, Gen Z și Gen Alpha
Scanarea auditoriului / Analiza BSG
PRACTICĂ
3 ore/ atelier
Proiect Teach4DigitalSkills (1) DigCompEdu CheckIn
Interval completare T4DS (1): din 19-Dec 2022 în 9-Ian 2023
Cadrul de lucru al pedagogului digital
Caracteristicile și competențele pedagogului digital
Componentele pedagogiei digitale
Premize pentru dezvoltarea competenței didactice digitale
PRACTICĂ
3 ore/atelier
Abordarea holistică (sistemică, globală) a pedagogiei digitale
Premizele pedagogiei digitale contemporane
Model logic pentru planificare didactică / structură teoria schimbării
Balanța între audiență și scopul pedagogiei digitale / proces și conținut
Premize pentru co-crearea lecțiilor și co-facilitarea predării profesori cu elevi
PRACTICĂ
3 ore/atelier
Proiect Teach4DigitalSkills (2) SELFIE în școala ta
Interval completare T4DS (2): din 16-Ian în 6-Feb 2023
Proiect Teach4DigitalSkills (3) Plan de proiectare a activității didactice
Dezvoltarea capacității de a utiliza tehnologia în cadrul disciplinelor (pentru a atinge obiective bazate pe competențe)
LifeComp în Acțiune - principii, orientări și strategii de predare pentru a învăța să înveți întreaga perioadă a vieții
Instrumente de creativitate pentru predare digitală
PRACTICĂ
3 ore/atelier
Diagnosticarea tipurilor de învățare digitală
Eficiența școlară și educația centrată pe elev
Metode de evaluare adaptate educației contemporane / evaluarea formativă și furnizarea de feedback
Matricea Web-Hess
PRACTICĂ
3 ore/atelier
Proiect Teach4DigitalSkills (4) Plan de predare-asimilare contemporană
Proiect Teach4DigitalSkills (5) Plan de evaluare a progresului învățării la finalul lecției sau cu teste docimologice
Practicile zilnice de verificare a înțelegerii
Evaluarea în avans și necesitatea flexibilizării actului educațional
Diagnosticarea tipurilor de învățare
Tiparele mentale cu care elevii contemporani operează
JOC DE ROL
3 ore/atelier
Prezentare structură, proces și conținut, cu aplicabilitate în școala ta și în cluster
STUDIU DE CAZ
3 ore/atelier
Proiect Teach4DigitalSkills (6) Aplicare feedforward direct în școală
FeedUp
Feedback Convențional
FeedForward
JOC DE ROL
în acest atelier nu vor participa profesorii
30 elevi din Consiliul Național al Elevilor din România
Simulare elevi-profesori / JOC DE ROL
Integrare lecții învățate din jocul de rol
Plan pentru evaluarea centrată pe orientarea dezvoltării elevilor
3 ore/atelier
Proiect Teach4DigitalSkills (7) Simulare prezentare proiect Step-UP în comunitatea Experților Educaționali din program
Modul în care Inteligența Artificială conversațională revoluționează educația contemporană.
În ce fel Inteligența Artificială va schimba modul de evaluare a predării și învățării-asimilării.
Beneficiile pe care școlile le pot avea dacă adoptă inteligența artificială și investesc mai mult pentru a eficientiza serviciile și a oferi o calitate mai bună a învățării.
3 ore/atelier
Competențe dezvoltate în program - rezultate auto-evaluare și feedback 360 grade
Exemplificarea experienței câștigate în program cu aplicabilitate în școală prin proiectele Step-Up (individual sau în echipă), cu aplicabilitate în școala ta și în cluster
Pașii următori în Comunitatea de Învățare eȘdV
3 ore/atelier
Proiect Teach4DigitalSkills (8) Finalizarea Portofoliului Expertului Educațional
Prezentarea Portofoliilor Experților Educaționali
Celebrare succesului!
100 experți educaționali + 100 profesori invitați din clustere
2 ore
Pe parcursul fiecărui atelier, participanților li se va solicita să completeze diferite documente sau să performeze în cadrul unor activități de autodescoperire (a cunoștințelor și competențelor), cum ar fi: lucrul în diade, chestionare digitale (site-uri precum Socrative, Quizlet, Kahoot, Mentimeter, TrainLot sau chiar LMS - eȘdV), sesiuni de negociere, prezentare, discuții sau debate online și față în față etc.
Acestea vor ajuta participanții să-și identifice punctele forte și să conștientizeze punctele slabe, precum și să stabilească care sunt domeniile în care trebuie să se orienteze pentru a-și îmbunătăți abordarea; acest tip de evaluare formativă va ajuta trainerii și formatorii să recunoască domeniile în care participanții întâmpină dificultăți și astfel, să adreseze cu preempțiune topicurile respective și cel mai important, să ofere feedback de sprijin pentru dezvoltare.
Proiectele Teach4DigitalSkills finalizate de fiecare participant/grup, reflecțiile individuale (matricea Web-Hess), fișele de observare a competențelor soft skills, precum și comunicarea în comunitatea de practică, vor constitui baza evaluării sumative (care indică măsura dobândirii cunoștințelor de către participanți în L4DS).
Datele culese din evaluările sumative ne vor putea oferi o imagine de ansamblu a performanței expertului educațional în școală și pot fi un indicator solid al modului în care expertul educațional va reuși la ulterior programului L4DS.
Toate livrabiliele produse de participanți în Proiectele Teack4DigitalSkills vor fi urcate în librăria de resurse @ Comunitatea de Practică eȘdV.
Acces la cele 2 chestionare online ale Comisiei Europene pentru Educație: SELFIE și DigCompEdu CheckIn.
Acces la instrumentul Comisiei Europene pentru Educație: LifeComp into Action.
Acces în format digital la toate materialele și resursele educaționale create în Pilonul Digital Edu Networks.
Includerea în comunitatea de învățare eȘdV: https://escoaladevalori.ro
Acces la resurse educaționale suplimentare, de tip open sau contra cost, după caz.