Dezvoltăm un mediu educațional deschis, activ și cât mai aplicabil la realitatea educațională actuală
Creăm concepte de învățare, ancorate în realitate și centrate pe învățarea prin reflecție, metacogniție și metaînvățare, folosind predarea transdisciplinară și interdisciplinară
Utilizăm platforme digitale care să motiveze elevii și profesorii, cu scopul de a deveni agenți deplini ai propriei lor învățări
Promovăm învățarea colaborativă și practicarea noțiunilor esențiale în cadrul unor comunități de învățare centrată pe termen lung
Investim profesorii cu responsabilitate asupra propriei învățări, pe termen lung.
Cadrul se adresează profesorilor de la toate nivelurile educaționale, de la educația timpurie la cea superioară și a adulților, inclusiv educația și formarea generală și vocațională, educația cu nevoi speciale și contextele de învățare non-formală.
Oferă o referință comună a ceea ce înseamnă să fii competent digital
Sprijină profesorii și educatorii să își evalueze și să își dezvolte în continuare competențele digitale
Acoperă toate nivelurile educaționale, de la educatori la profesori universitari și adulți
Auto-reflecția DigCompEdu CheckIn este disponibilă pentru următoarele sectoare educaționale:
învățământ pre-primar
învățământ primar, secundar și VET
învățământ superior
învățământ pentru adulți sau formare profesională continuă a altor profesioniști
Cadrul explică modul în care puteți folosi tehnologiile digitale pentru a vă îmbunătăți și inova practicile de predare.
Cadrul nu se axează pe competențele tehnice.
Cadrul DigCompEdu distinge șase domenii diferite în care competenţa digitală a profesorilor este exprimată folosind un total de 22 de competenţe.
Sunt 22 de enunțuri care corelează cu cele 22 competențe: Pentru fiecare dintre afirmațiile din chestionar, participanții sunt invitați să indice în ce măsură enunțul în cauză reflectă practica proprie, selectând una dintre cele cinci opțiuni. Cele cinci opțiuni de răspuns sunt structurate în mod progresiv, reflectând progresul general în cadrul DigCompEdu și evoluția specifică, caracteristică fiecărei competențe.
Pentru majoritatea itemi-lor, această evoluție respectă următoarea structură:
(0) fără implicare
(1) însușire parțială
(2) utilizare ocazională
(3) varietate/intensitate în creștere
(4) utilizare sistematică/extinsă.
Regula de punctare a instrumentului alocă 0 puncte pentru opțiunea de răspuns de la nivelul cel mai de jos, 1 pentru al doilea cel mai scăzut nivel și așa mai departe, astfel încât numărul maxim de puncte pentru fiecare întrebare este 4.
Numărul total maxim de puncte este de 88.
Instrument de auto-reflecție bazat pe cadrul DigCompEdu
Online și aplicabil/disponibil tuturor
Ajută profesorii să-și înregistreze punctele forte și domeniile pe care le-ar putea îmbunătăți în continuare
Oferă feedback și solicită respondenților să își îmbunătățească competența digitală
Cu DigCompEdu CheckIn
punem la dispoziția profesorilor o primă idee referitoare la nivelul lor de competență digitală.
oferim profesorilor un feedback detaliat cu privire la modul în care aceștia pot îmbunătăți competența digitală, ținând cont de nivelul lor actual.
adaptăm conținutul educațional pe care-l facilităm în modulul „pedagogie digitală” în funcție de output-ul chestionarului, pe niveluri.
lucrăm diferențiat cu profesorii, pe niveluri de competență, astfel încât să adresăm nevoia de dezvoltare/îmbunătățire cât mai obiectiv, aplicat și practic.
Aceste șase domenii DigCompEdu se concentrează pe diferite aspecte ale activităţilor profesionale ale profesorilor.
Utilizarea tehnologiilor digitale pentru comunicare, colaborare și dezvoltare profesională.
Căutarea, crearea și partajarea resurselor digitale.
Gestionarea și orchestrarea utilizării tehnologiilor digitale în predare și în învăţare.
Utilizarea tehnologiilor și strategiilor digitale pentru îmbunătăţirea evaluării.
Utilizarea tehnologiilor digitale pentru a îmbunătăţi incluziunea, personalizarea și implicarea activă a elevilor.
Permisiunea acordată elevilor să utilizeze tehnologiile digitale în mod creativ și responsabil pentru informare, comunicare, creare de conţinut, bunăstare și rezolvarea problemelor.
Domeniile 1, 2 și 3 sunt încorporate în etapele caracteristice ale oricărui proces de predare, indiferent dacă sunt susţinute de tehnologie sau nu.
Competenţele enumerate în aceste domenii detaliază modul de utilizare eficientă și inovatoare a tehnologiilor digitale în: planificare (Domeniul 2), aplicare (Domeniul 3) și evaluarea predării și a învăţării (Domeniul 4).
Domeniul 5 se concentrează pe potenţialul tehnologiilor digitale pentru strategiile de predare și învăţare centrate pe elev. Acesta este transversal Domeniilor 2, 3 și 4, deoarece conţine un set de principii directoare relevante și complementare pentru competenţele specificate în aceste domenii.
Cadrul DigCompEdu distinge 6 niveluri de competență diferite, care evoluează progresiv, în concordanță cu nivelurile de competență lingvistică ale Cadrului european comun de referință: Nou-sosiți (Newcomers - A1), Exploratori (Explorers - A2), Integratori (Integrators - B1), Experți (Experts - B2), Lideri (Leaders - C1) și Pionieri (Pioneers - C2).
În acest cadru, nivelurile menționate sunt concepute pentru a descrie etapele și rolurile specifice prin care trec profesorii, atunci când integrează tehnologiile digitale în practicile lor profesionale.
Trecerea la etapa următoare necesită, de obicei, un set de acțiuni caracteristice acestei etape.
De ex., pentru a trece de la cea de-a doua etapă, Explorator (A2), la cea de-a treia etapă, Integrator (B1), profesorii trebuie, de obicei, să își extindă repertoriul de strategii digitale. Cu toate acestea, pentru a trece de la nivelul Integrator (B1) la nivelul Expert (B2), în loc de o creștere a varietății, este necesară o abordare mai strategică și mai sistematică.
Nou-sosiţii au cunoștinţă de potenţialul tehnologiilor digitale în îmbunătăţirea practicilor pedagogice și profesionale. Cu toate acestea, au avut foarte puţin contact cu tehnologiile digitale și le folosesc în principal pentru pregătirea lecţiei, pentru administrare sau comunicare organizaţională. Nou-sosiţii au nevoie de îndrumări și încurajări pentru a-și extinde repertoriul și pentru a-și aplica competenţa digitală curentă în educaţie.
Exploratorii au cunoștinţă de potenţialul tehnologiilor digitale și sunt interesaţi să le exploreze pentru a îmbunătăţi practicile pedagogice și profesionale. Au început să folosească tehnologiile digitale în anumite domenii ale competenţei digitale, fără a respecta, totuși, o abordare cuprinzătoare sau coerentă. Exploratorii trebuie încurajaţi, informaţi și inspiraţi, de ex. prin exemplul și îndrumările colegilor, toate înglobate într-un schimb, prin colaborare, de practici.
Integratorii experimentează tehnologiile digitale în diferite contexte și în diverse scopuri, integrându-le în multe dintre practicile lor. Aceștia le folosesc în mod creativ, pentru a îmbunătăţi diverse aspecte ale activităţii lor profesionale. Sunt dornici să își extindă repertoriul de practici. Cu toate acestea, încă se străduiesc să înţeleagă care sunt instrumentele care funcţionează cel mai bine în care situaţii și să adapteze tehnologiile digitale la strategiile și metodele pedagogice. Integratorii au nevoie doar de ceva mai mult timp pentru experimentare și reflecţie, completate de schimb de încurajări și de cunoștinţe, prin colaborare, pentru a deveni Experţi.
Experţii folosesc o serie de tehnologii digitale cu încredere, creativitate și gândire critică pentru a-și îmbunătăţi activităţile profesionale. Aceștia selectează în mod deliberat tehnologiile digitale pentru situaţii particulare și încearcă să înţeleagă avantajele și dezavantajele diferitelor strategii digitale. Sunt curioși și deschiși la idei noi, știind că există multe pe care nu le-au experimentat încă. Utilizează experimentarea ca o modalitate de extindere, structurare și consolidare a repertoriului de strategii. Experţii reprezintă coloana vertebrală a oricărei organizaţii educaţionale atunci când este vorba de practici inovatoare.
Liderii au o abordare coerentă și cuprinzătoare în ce privește utilizarea tehnologiilor digitale în vederea îmbunătăţirii practicilor pedagogice și profesionale. Se bazează pe un repertoriu extins de strategii digitale, din care știu să le aleagă pe cele mai potrivite pentru o anumită situaţie. Ei reflectă constant asupra practicilor lor și le dezvoltă. Prin schimburi de idei cu colegii, se menţin la curent cu noile evoluţii și idei. Aceștia reprezintă o sursă de inspiraţie pentru alţii, cărora le transmit cunoștinţele.
Pionierii pun sub semnul întrebării caracterul adecvat al practicilor digitale și pedagogice contemporane, pentru care ei înșiși sunt Lideri. Sunt preocupaţi de constrângerile sau dezavantajele acestor practici și sunt conduși de impulsul de a inova și mai mult în educaţie.
Pionierii experimentează tehnologii digitale extrem de inovatoare și complexe și/sau dezvoltă noi abordări pedagogice. Pionierii reprezintă o specie unică și rară. Ei sunt în fruntea inovaţiilor și reprezintă un model pentru tinerii profesori.
Pentru toate abilităţile, progresul nivelurilor de competenţă este cumulativ, în sensul că fiecare descriptor de nivel superior include toţi descriptorii de nivel inferior, cu excepţia primului nivel, Începător (A1).
De ex. a fi Expert (B2) înseamnă posibilitatea de a adera la toate afirmaţiile de la nivelurile A2 până la B2, dar nu și la cele de la nivelurile C1 și C2.
Nivelul Începător (A1) este descris, în mare măsură, prin absenţa anumitor competenţe, adică cunoștinţe, abilităţi sau atitudini, existente la nivelurile A2 sau superioare.
Astfel, Exploratorii (A2) sunt cei care au depășit preocupările sau îndoielile existente la nivelul Începător (A1).
Fiecare competenţă are un anumit progres, în funcţie de caracteristicile competenţei în cauză și de modul în care evoluează în general atunci când este atins un nivel superior de competenţă. Cu toate acestea, unele cuvinte cheie sunt comune aceluiași nivel de competenţă în toate abilităţile dintr-un domeniu.
Nivelul de experiență
3. Domeniu: Predare și Învățare
3.1 Competența: Predare